Gamification i klassrummet

Av 0 No tags Permalink 0

Ett begrepp som har nämnts mer och mer under de senaste åren är gamification. Tanken är att använda spelmoment för att stimulera användare/elevers engagemang.

Inom hälsovården i marketingvärlden är gamification något som har slagit stort. Det har också börjat få fotfäste i pedagogiken.

Vad är gamification

Begreppet är stort och kan rymma många olika saker. Men gemensamt är att det finns någon form av belöning inbyggt. Är detta då ren behaviorism? Nej, inte helt. Grundläggande i gamification är också att det finns ett narrativ som skapar engagemang hos den som “spelar”.

Ett enkelt exempel på gamification kan vi ta ifrån hälsovården. När Apple släppte sin Apple Watch låg stort fokus på hälsoaspekten. Genom att nå dagliga mål, stänga ringar som det kallas på Apple Watch, belönas du med badges eller märken. Dessa kan du sedan visa upp för andra och du kan även dela dina resultat med andra användare. Tack vare tävlingsaspekten där du tävlar, kanske inte främst mot andra utan mot dig själv, är du mer benägen att röra på dig.

Ett annat exempel hittar vi hos företaget Ninetech som använde gamification för att föra sina anställda närmre varandra.

Själv blev jag intresserad av gamification för ett par år sedan när jag hörde talas om Kevin Werbach, en professor på Wharton, som har jobbat mycket med detta. Han kom till och med att skapa en onlinekurs om gamification som byggde på just konceptet gamification. Ni kan höra honom själv prata om det här. Det är 22 mycket intressanta minuter.

Gamification i klassrummet

Hur fungerar allt detta då i praktiken i klassrummet? Ja, på många sätt är det inte några nya saker. När jag växte upp gjorde man lästävlingar på skolan. För varje 100 sidor klassen hade läst sattes det upp en dekal på väggen. Genom detta sporrades läsningen.

Idag är olika verktyg där elever får svara på frågor populära. Quizzlet och Kahoot! är kanske det som sticker ut mest. Eleverna svarar på frågor och får poäng, precis som i ett datorspel eller ett mobilspel.

Men jag ville göra något mer än bara detta. Det var ur detta idén om Escape Room föddes. Och vad detta är och hur jag designade detta kan du läsa mer om i mitt nästa inlägg.

/Henrik

0 Comments

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *